Počítačový program, prístroj alebo zariadenia považuje legislatíva za zdravotnícku pomôcku, ktorú vydáva lekáreň
Slováci prichádzajú o roky prežité v zdraví predovšetkým pre onkologické a kardiovaskulárne ochorenia. Z onkologických ochorení prevláda najmä karcinóm pľúc, hrubého čreva či karcinóm prsníka. Z kardiovaskulárnych ochorení sú to predovšetkým ischemické choroby srdca a mozgové mŕtvice.
Najčastejším dôvodom hospitalizácie bolo podľa dát Národného centra zdravotníckych informácií chronické zlyhávanie srdca, pre ktoré sa pacienti často vracajú do nemocníc opakovane. Konkrétne v roku 2021 eviduje NCZI až 22 077 hospitalizácií pacientov s danou diagnózou. Podľa riaditeľa zdravotnej poisťovne Union Jozefa Komu cesta pacienta s chronickým zlyhávaním srdca nie je dostatočne efektívne nastavená. Problém vidí pri prechode z ústavnej zdravotnej starostlivosti do ambulantnej. Dôvodom sú dlhé čakacie doby u kardiológov a predovšetkým ich nedostatok. Nie je preto výnimkou, ak sa pacient nedostane do ambulancie kardiológa včas.
Chýbajú úhradové mechanizmy
Riešenia pre pacientov môže poskytnúť telemedicína, teda poskytovanie zdravotnej starostlivosti na diaľku za pomoci telekomunikačných technológií. Jej využitím je možné znížiť záťaž zdravotného personálu, eliminovať návštevy pacientov v ambulanciách, znížiť rehospitalizácie a celkovo zlepšiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Vďaka monitorovaniu pacienta na diaľku sa zároveň dosahujú lepšie výsledky pri liečbe chronických chorôb, čím sa kvalita života liečených pacientov zvyšuje. Použitie informačných technológií na manažment chorôb a zdravého životného štýlu dokáže zároveň šetriť zdroje vo verejnom zdravotnom poistení.
Slovenskému zdravotníctvu sa však tieto benefity nedarí využívať plnohodnotne. Hlavnými bariérami pri implementácií telemedicínskych služieb už nie sú technologické možnosti či neochota pacientov a zdravotníkov. Podľa šéfa Slovenskej spoločnosti pre telemedicínu a digitálne zdravie Vladimíra Dvorového sú nimi obava z neznámeho a úhradové mechanizmy, ktoré celosvetovo a celoeurópsky brzdia nástup telemedicíny. „Pretože keď nie sú nastavené úhradové mechanizmy, chýba motivácia poskytovateľa pri využívaní tejto možnosti a chýba aj legálna možnosť robiť telemedicínu,“ podotkol V. Dvorový.
Vo verejnom zdravotnom poistení sú aplikované v súčasnosti dva telemedicínske výkony, ktoré boli zavedené počas pandémie covidu. Ide o konzultáciu prostredníctvom SMS, mobilu a e-mailu a opätovné vystavovanie receptov na základe elektronickej komunikácie. Od začiatku marca zdravotná poisťovňa Union k nim pridala sledovanie vitálnych funkcií pacienta v domácom prostredí a vyhodnocovanie dlhodobého monitoringu vitálnych funkcií v domácom prostredí, ktoré bude zdravotníkom preplácať.
Počítačový program ako zdravotnícka pomôcka
Telemedicína nie je ani legislatívne dostatočne podchytená. Ide pritom o základnú požiadavku, ktorá musí byť splnená na to, aby sa mohla ďalej rozvíjať. „Na Slovensku máme v legislatíve provizórnu formuláciu, ktorá bola prijatá na prežitie obdobia covidu. Štát prisľúbil, že po odznení covidu pripraví komplexnú legislatívu na rozvoj telemedicínskych služieb,“ povedal Marián Faktor zo zdravotnej poisťovne Dôvera.
Za zdravotnícku pomôcku sa totiž podľa legislatívy považuje nástroj, prístroj, zariadenia, počítačový program, materiál alebo iný výrobok, ktorý je používaný samostatne alebo v kombinácii, a ktorý je výrobcom určený na diagnostické, preventívne, monitorovacie alebo liečebné účely. Poskytovanie odborných informácií a rád o zdravotníckych pomôckach a dohľad nad nimi zabezpečujú lekárne. Nemocničné lekárne zasa na základe objednávky vydávajú zdravotnícke pomôcky, teda podľa legislatívy aj softvér či počítačový program oddeleniu nemocnice alebo ambulancii ústavného zariadenia, a to aj vtedy, ak ho obstarala zdravotná poisťovňa. „Reálne však lekári nepredpisujú pacientom počítačový program,“ dodal M. Faktor.
Technológie zdravotníkov nikdy nenahradia
Vladimír Dvorový pripomenul, že okrem demografického vývoja a nedostatku zdravotníckych pracovníkov čelí oblasť medicíny nárastu chronických ochorení v mladších vekových skupinách.
„Telemedicína, umelá inteligencia a vôbec moderné technológie často vzbudzujú v zdravotníkoch a aj pacientoch obavu, že depersonalizuje a dehumanizuje medicínu, a že vzdiaľuje medicínu od pacienta. No princípom medicíny je humanita a kontakt s pacientom. Pre telemedicínu platí, že má byť vykonávaná ako všetky ostatné formy poskytovania zdravotnej starostlivosti z pohľadu kvality, legislatívy, aj bezpečnosti pacienta,“ povedal s tým, že poskytovanie zdravotnej starostlivosti na diaľku nemá nahrádzať ľudský dotyk, ale môže efektívne substituovať niektoré segmenty zdravotníctva.
Práve prostredníctvom telemedicíny je možné skrátiť dĺžku vyšetrenia pomocou online konzultácií, včas rozpoznať komplikácie a zhoršenie stavu, vďaka čomu lekár dokáže zasiahnuť včas a predísť tak hospitalizácii, ale tiež rýchlejšie nastaviť liečbu a tým zlepšiť kvalitu života. Vzdialený monitoring pacientov už v súčasnosti ponúka personalizovanú medicínu orientovanú na pacienta, monitoring desiatok fyziologických parametrov, plány merania, algoritmy včasného varovania a prehľadný portál ako pre lekárov, tak aj pre pacientov.
Telemedicína môže v budúcnosti priniesť miniaturizáciu (zmenšovanie súčiastok, najmä v elektronike, pri plnom zachovaní ich vlastností a funkcií- pozn. red.) certifikovaných zariadení a nové typy senzorov, pokročilé spracovanie alertov a signálov včasného varovania pomocou umelej inteligencie s následným odporúčaním pre pacienta, masívnejšie zaradenie ďalších diagnóz do vzdialeného monitorovania, ako napríklad diabetes, onkologické ochorenia, hepatologické či respiračné ochorenia.